2013年7月27日 星期六

For Those Who Are Considering Whether to Go to College in the States

J-Xuan, a former student of mine who graduated from NHSH two years ago and just came back from a working holiday in Australia, asked me last week whether she should resume her studies in college in Taiwan or go to college in the States. Since I didn't go to the States until I went to graduate school at UOI, I couldn't give her a good answer. It occurred to me that Peter Liu (劉品君), a student from NHSH who is a few years older than J-Xuan, completed his undergraduate studies at UOI. Then I referred J-Xuan to Peter. Peter generously shared what he knew through FB. With his permission, here I post his answer in the hope that it could help other students as well.  In fact, this is what Peter said in his private FB message along with the reply: "this is the message I sent to her, I hope this could help other students as well." Thank you, Peter.

Hi J-Xuan, 首先必須要說,時間離我出國唸書已有一段時間了,所以我提供給你的任何資訊,都是我自己的印象跟經驗,並不保證適用於你的情況。 美國大學非常注重平時在校的GPA表現,在申請時學校都會說的很清楚,他希望你準備多長時間的在校成績單供他參考。印象中我當時申請的學校,大都有要求附上國中到高中的成績單給他。成績單可以回校申請,並請教務處將它轉成英文版的。 推薦信是一定要的,就算他沒要求也是應該自己積極準備,一封誠懇正面的推薦信扮演很重要的地位,甚至甚於GPA。我當時高二就有去美加補習班補托福了,大概花了一個學期,但自修跟盡可能的累積模擬考的經驗我認為最重要,不然很難知道他出題的重點在哪。 SAT我沒有特殊的準備或補習,頂多隨便翻翻書而已。原因在於,據我所知,國際學生還是以托福的成績為主。除非你要進的是哈佛那樣的名校,不然SAT只要數學滿分,英文差一點點應該是OK的(我當時數學滿分,英文落在所有應考人的中下,沒有考SAT II)。 如果你要上的是秋季班的話,在前一年年底最好就把資料備齊。另外我希望你調查一下,大部分學校都有所謂的"Early Decision"這樣的制度。譬如說你想上的是2014年的秋季班,你只要在2014年的一月前把資料寄過去讓他審閱,他可以在當年的2-3月就跟你說是否被錄取。對於我們來說是非常值得把握這樣的機會的。 一年平均花費:機票、住宿、學費;放長假時出去小玩一下,當時大約花150~200萬之間。但我在美國沒有買車,完全靠巴士上下學。最後,美國的大學教育與台灣的大學教育我無從比較,因為我並沒有在台灣上過大學。但我認為美國的教育是鼓勵你積極主動的,沒有人會逼你交功課或上課,排課也很自由,我當時也會去選修美術系或廣告系的課程。我認為,制度有彈性、資源豐富是美國大學最大的優點。直到大三,你才需要確定自己要在那個系就讀(申請時不一定要填系所的選擇),這是我喜歡它的地方。 如果需要更詳細的資訊,建議到PTT版上查詢,那邊有很多資源。當然如果有問題也可以問我。 希望有回答到你的問題,預祝你一切順利!

沒有留言:

張貼留言