2012年7月25日 星期三

Which Comes First, School or Major?--an Article by a Former Student Ken

This is a fb page of a former student Ken Wang, who double majored in journalism and English at Chengchi University and is now studying in graduate school at NTU majoring in journalism.  He gave some words on the topic of whether school should come before major or vice versa, plus some insight into life.  You can also see the comments from his friends.  Highly recommended.  I posted it on my blog with his permission.




http://www.facebook.com/kenwang646/posts/493391294009146?ref=notif&notif_t=feed_comment_reply

The following is Ken's article.  Click the above link to read some comments.

又到了選填志願的季節,聽到看到很多人在猶豫該選系還選校。身為當年選系不選校的人,我現在的答案反而都是傾向選校。基本上一個系的好壞跟學校有很大的關係,不管是資源、學生素質、學風、多元性,都取決於學校這個大架構中。   所以,當有人問該選政大頭還是台大尾時,通常我都會回答,如果沒有特別的興趣或好惡,就選台大吧,原因就是上述的學校因素;另外,我也不喜歡什麼尾不尾的說法,我向來都不認為科系有優劣之分,因為所有知識都是神聖且值得學習探索的。高中生(我當時也是)傾向認為「實用」、「未來出路廣」的課系比較「好」、「有價值」,這都是非常傲慢又功利的說法。不過,這不是學生的錯,是整體社會的價值觀。當然,我剛剛說的去選好學校,難道就不功利嗎?唉也是很功利,但在當前台灣教育資源分配不均,台大獨大的情況下,我們只能在盡力利用資源、充實自己,再企圖在體制內反叛。   而且也許很多人會認為我整個偏心台大,對政大數典忘祖,哈哈其實我不否認政大給我的許多正面影響,但也體認它給我的侷限。政大當然是個非常好的學校,但如果有機會到一個「綜合型」大學,就去吧!你的人生會更寬廣的

My comments: However, even if one  gets into NTU, it's still up to them whether they will broaden their horizons.  NTU just provides students with more resources.  It doesn't force them to use them.

大學其實就是通識教育,真的很難在大學階段就學到所謂專業的知識,就算是也都會屬於技能型。大學最重要的是要發現興趣、探索自我、拓展視野、認識不同的人。所以,你需要一個能給你機會的大學,一個有無盡寶藏給你挖掘的金銀島。太過專一在一個領域,人生多無聊啊!

My comments: Bravo!

最重要的是,人生的價值絕對不取決於你讀了什麼科系什麼大學、不在於你的專業、也不在於你有沒有生財的能力。人生在世只求才[財?]是不需要念到大學勒!自己的價值由自己來決定,不是考試、不是師長、不是家人,是自己!所以拜託,要活出自己的人生。我們被壓迫的還不夠久嗎?

加油吧!年輕人!

My comments: Thank you, Ken, for giving your concern about those younger than you.  Young as you are, you hve profound insight into life.

沒有留言:

張貼留言