2011年11月26日 星期六

The End is the Beginnng--我上班的最後一天

http://udn.com/NEWS/READING/X4/6737590.shtml

我上班的最後一天
【聯合報╱若琳】  2011.11.24 12:29 am




工作了九年,抱著人人稱羨的鐵飯碗,但多愁善感的我總是反覆掙扎:就這麼過一生嗎?還是走出這個安樂窩?無奈失業率攀高,我日日向同事揮手告別,以「今天是我上班的最後一天!」來解嘲。

My comments: As Bono, a former student of mind, told me, many people in Singapore don't stick to one job for a long time.  They are willing to take new challenges from new jobs.

直到聽了場以「20年後投資報酬率最高的標的物是什麼?」為題的演講,台上講者說:「答案是投資自己!裁員時總經理的頭銜都能拔掉,只有學位是摘不掉的,腦袋擁有的專業知識永遠都是自己的。」於是我勇氣百倍地賣掉手上的基金、股票,申請助學貸款,規畫到美國攻讀企管碩士,並強迫自己面對現實——國中時代就賭氣放棄的破英文。 

My comments: To live a different life, to achieve more, we've got to step out of our comfort zone.

白天我繼續工作,累積留學的經費晚上風雨無阻地趕到南陽街補托福。在夜晚無數個又濕又冷的寒流中,我劃下一根又一根的人生火柴,看見黑暗中明亮的前景。千辛萬苦,終於通過了托福考試。

My comments: Where there is a will, there is power.

最後的半年,索性把工作也辭了,到台大的語言訓練中心當全職的學生和外籍講師泡在一起,整天說ABC來補強英文的流利度

My comments: Immersing ourselves in English is the best way to learn the language.  

到了美國,除了日以繼夜忙著企管碩士班繁重的課業,還堅持一星期花三個晚上到社區大學進修英文。然而苦練的英文還是少有機會開口,於是搬進了美國寄宿家庭,逼自己非說不可

這套魔鬼訓練法讓我的破英文大幅躍進,能聽得懂美國人以正常速度說英文後,我的自信心大增,也敢積極交往美國朋友,以英文表達自己的意見

兩年苦讀,我完成了企管碩士學位,返台前已拿到一份台灣技術學院的教職工作。我常常鼓勵班上職技專業的學生「投資自己」,那是最好的理財工具,別怕割捨眼前的成就,也別怕英文不好,只要有心改變,永遠不嫌晚。「你們也能做得到!」

 P.S. I love a sentence Mr. Wei Te-sheng said after receiving the Best Feature Film Award for Seediq Bale at tonight's Taipei Golden Horse Film Festival, "I'll do better next time."

P.S. Click on the link, and you'll find some ways to invest yourself.  Though they might not lead you to prosperous career, I believe they will help you live a better life. 

http://www.scotthyoung.com/blog/2008/01/16/9-great-ways-to-invest-in-yourself/

The 9 great ways proposed on the website are as follows.

1. Eat healthier foods.

2.  Develop an organization system.

3. Morning ritual.

4. Networking skills.

5. Email Ninja training.

6. Set personal SOP's.

7. Weeily review.

8. Exercise.

9. Reading habit.

沒有留言:

張貼留言