2011年11月17日 星期四

No Cheating!--零分總比作弊好

http://udn.com/NEWS/OPINION/X1/6723170.shtml

零分總比作弊好

【聯合報╱黃志祥/大學副教授(斗六市)】 2011.11.17 01:56 am

大學期中考剛過,我忙著改考卷。愈改覺得愈奇怪,我擔心的事發生了,我驚覺學生集體作弊。拿起手機到處問人該如何處理,有些說我太大驚小怪,有些說就把他們當掉,有些說怎沒當場抓到,有些建議算了多一事不如少一事,等等。

My comments: If I were Mr. Huang, I would conduct an investigation to find out the truth and maintain justice. As a teacher, I took it as my responsibility to teach students right from wrong. My motto is "Always do the right thing."

I admire the "honor code" mentioned in the article "Tell the Truth" in Dr. Pausch's book The Last Lecture. Following this UDN commentary you can find the artilce.

就我平時的觀察和互動,我覺得我的學生是可以信任的,不過考前,我還是告誡學生不要作弊,我也認真監考。所以我很錯愕,有種被出賣背叛的感覺,愈改愈氣,然後我慢慢靜下來,思考如何處理。

我想了想,決定還是給他們一次機會,希望他們會自己承認。下課後我把七位學生叫來,嚴肅地問他們有沒有事要告訴我,結果讓我鬆了一口氣,他們承認也答應不再犯。不然,真的不知下步要如何處理。回頭看看另外二三位幾乎交白卷的學生,雖然拿了零分,卻不騙不偷,也算好漢一條

我不禁想,如果台灣教育並沒有品德的元素,談再多的十二年國教也是枉然,又如何期待民風會更好,政治會更清明?如果能多在品德教育上下功夫,也就不會選舉一到,就找不到及格的,卻只能比較選出,誰是作弊的,誰是零分的。我當然希望投給滿分的候選人,沒有的話,投給及格的,再沒有,我對候選人的低標是投給至少不作弊的,零分的也行。神聖的一票還是得去投。

My comments: The last sentence is out of focus.

Tell the Truth


Randy Pausch 



If I could only give three words of advice, they would be “tell the truth.” If I got three more words, I’d add: “All the time.” My parents taught me that “you’re only as good as your word,” and there’s no better way to say it.

Honesty is not only morally right, it’s also efficient. In a culture where everyone tells the truth, you can save a lot of time double-checking. When I taught at the University of Virginia, I loved the honor code. If a student was sick and needed a makeup exam, I didn’t need to create a new one. The student just “pledged” that he hadn’t talked to anybody about the exam, and I gave the old one.

People lie for lots of reasons, often because it seems like a way to get what they want with less effort. But like many short-term strategies, it’s ineffective long-term. You run into people again later, and they remember you lied to them. And they tell lots of other people about it. That’s what amazes me about lying. Most people who have told a lie think they got away with it…when in fact, they didn’t. (195 words)

沒有留言:

張貼留言