2013年10月24日 星期四

To FB or Not to FB, That Is the Question--臉書世界的魅力

After remaining dormant for more than one year on FB since my father passed away, today I finally put up an FB post, greeting and getting reconnected with my friends. My post looks like this:

"Dear FB friends,

How are you?  It's been a year since I last actively and publicly posted a message on FB. To me, the year 2012 was a year of saying goodbye. In February, a good colleague and friend passed away; in August, I retired from my teaching job, which I loved so; and in October, I lost my beloved father. In mourning for my father, I have remained dormant on FB for the past year. Loss is unavoidable in life, but it's not easy to be able to grab at the moment to say goodbye. I love a sentence told by the protagonist Pi at the end of the movie Life of Pi, "I suppose in the end, the whole of life becomes an act of letting go, but what always hurts the most is not taking a moment to say goodbye." Since we cannot predict when the last moment will come, we may as well cherish the RIGHT NOW.  May you all live happily in the present."

FB users are often blamed for spending too much time on this social networking medium, which is considered a waste of their life. However, in my opinion, if used well, FB can spread love and inspiration. It can be good for people, just like almost everything under the sun.

The following is an article on FB by Ju, Tzong-ching, a famous percussionist who founded Ju Percussion Group in Taiwan in 1986.

http://blog.udn.com/jublog/8256059

臉書世界的魅力

朱宗慶

2013/08/28 13:02

網路時代裡,資訊流通即時、快速且跨越疆界。在八月一日卸下學校職務、轉換新身分之後,我開始實際接觸並經營自己的臉書專頁,彷彿進入新世界般,透過臉書,我不但接收到大量的訊息,也和散布世界各地、好久不見的朋友重新取得聯繫。在快速連結、累積粉絲的同時,我也從朋友們分享的近況中,吸收到許多不同的看法與觀點,是個十分特別的經驗。

投入臉書世界後,許多臉友們看我時常回覆留言或向人打招呼,對於我連在臉書上也是「玩真的」,皆感到相當驚訝。我當然是「玩真的」!相較之下,在臉書上與大家交流並未占用我太多的時間,也全然不影響既定的工作規畫。過去擔任校長時,凡是有老師、同仁、學生或校友寫信給我或者約見面,我一定會予以回覆;現在,雖轉換了環境,我仍抱著相同的心情來與臉友們交流。我想,無論是作為和舊雨新知相互關懷、打氣的管道,或是接收、分享新知的媒介,臉書都是相當實用的平台,參與其中,當然希望能有所學習與收穫。

My comments: We can set a time limit for our FB use, say 30 minutes.

不僅如此,老友們不時在臉書上分享的陳年舊照,更引領我走入時光隧道中,沉浸於過往的回憶裡。前陣子,舞蹈家吳義芳先生分享了一張雲門舞集於一九八五年海外巡演時所拍攝的照片,當時還十分年輕的我和連雅文兩人,以《薪傳》的現場演奏身分隨團一個多月。如今追憶起來,不禁感觸良多!

那時,我在北藝大舞蹈系和音樂系皆有任課,而當年共同參與的團員裡,有幾位是在學的學生。為使學生們的課業在海外巡演期間不受影響,在隨團的一個多月裡,只要一有空檔,我就會「隨時隨地」為學生上起音樂課。此外,在排練和演出的過程裡,我也抓緊機會,和團員們討論舞蹈動作與伴奏音樂的配合,並從音樂的角度提出我的看法和建議。

一路上和團員、學生們教學相長的經驗,使我成長許多,而那段日子,也正是我醞釀要成立打擊樂團的期間。跟著雲門到世界各地巡演,使我有機會就近觀察一個專業表演團體的運作和經營,而林懷民老師的帶領方式和專業精神,便成為我非常重要的參考典範。從排練、彩排、正式演出到謝幕後的檢討,從團員的表現到劇場的使用,林老師的許多獨到堅持和細節要求深具啟發性,不但開拓了我對表演藝術的眼界,更從中汲取經驗,轉化為日後打擊樂團誕生與成長的養分。

果真,回國後不久,我即成立了打擊樂團,而一晃眼,廿多年就過去了!在那張老照片裡,集合了一群來自劇場、舞蹈和音樂界,洋溢青春氣息、懷抱熱情與夢想的藝術工作者;過了近卅年,這些當時的「青年藝術家」,如今都已在各藝術專業領域中,擁有屬於自己的一片天地,累積的成就斐然

因為臉書連結起一張老照片,並勾起了我的許多回憶,彷彿昨日之事還歷歷在目,沒想到,已是近卅年前的往事了!這一方面提醒著我,時光的飛逝往往令人難以想像;另一方面,也使我更加確信,對於夢想的追求,只要願意努力、堅持下去—做就對了

 

(本文轉載自2013/08/26聯合報名人堂專欄)

沒有留言:

張貼留言